I skolan

Hjärnskolan

Hjärnskolan är ett samarbete mellan Ung Livsstil och neuropsykolog Åke Pålshammar. Här hittar du information om boken Hjärnskolan -inlärning, fokus, minne och motivation, utbildningen med samma namn som startar höstterminen 2016 och annat från Hjärnskolan.

framsida

 

Det här är den första boken om hjärnan och inlärning skriven direkt till ungdomar. Här beskrivs vad som händer i hjärnan när man lär sig saker, hur man kan öka sitt fokus, hur minnen lagras mm. Det är en lättläst bok som lämpar sig utmärkt som faktabok i klassrummet eller som utgångspunkt för samtal och diskussioner i hemmet om vad man kan göra för att må så bra som möjligt och för att det ska gå så bra som möjligt i skolan. Här finns även ett avsnitt riktat till lärare med tips på vad man kan göra i klassrummet för att optimera inlärningen.

”En värdefull bok för lärare, elever och föräldrar. Tydlig och konkret.” säger Bo Jansson, Lärarnas Riksförbunds tidigare ordförande

Ett bra komplement till boken Hjärnskolan är Så funkar det! -sömn, stress och lite annat. Där får man veta mer om hur livsstilen påverkar hur det går i skolan.

Här kan du köpa böckerna

Under vårterminen kommer kursen Hjärnskolan att ges i Uppsala. Kursen bygger på boken med samma namn och kursledare är Anna Nygren och Åke Pålshammar. Under kursen får man grundläggande kunskap om vad som händer i hjärnan vid inlärning, fokus och inlagring och framtagning av minnen såväl som konkreta och handfasta klassrumstips för hur man t ex kan öka motivationen och optimera inlärningen hos eleverna.

Tiderna är 09.00 – 16.00. Priset för kursen är 2250 kronor. Genom att boka din plats minst en månad innan kurstillfället kan du utnyttja boka-tidigt-rabatten. Priset är då 1995 kr.  Kursmaterial, lunch och fika samt boken Hjärnskolan ingår i priset. Moms tillkommer med 25%. Mejla din intresseanmälan till info@unglivsstil.se så har du möjlighet att boka din plats innan kursdatum läggs ut.

Hjärnskolans video-poddar där ungdomar ställer frågor och Åke Pålshammar och Anna Nygren hittar du här.

Hjärnforskningen behöver komma in i klassrummen men det går trögt. Den vetenskapliga grund Skolverket och vetenskapsrådet refererar till handlar oftast om undervisningstekniker, didaktik, framgångsfaktorer, inkludering, differentiering mm, inte ett ord om psykologi och hjärnforskning. Anna Nygren utvecklar ämnet i ett blogginlägg för elevhälsan.se Lära in och lära ut. 

Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap, tror inte att man kan komma fram till vad som är god undervisning enbart genom att titta i hjärnan, men en god undervisning måste ta hänsyn till vad man vet om hjärnan. – Jag anser att de pedagogiska metoder som används i skolan ska testas vetenskapligt, men det görs väldigt sällan i dag, säger han. KI –Hjärnans hårda skola

Slopa pedagogiken till förmån för kognitiv neurovetenskap och utbildningspsykologi, skriver Isak Skogstad på DN-debatt den 27/3. Skolan ska vila på en vetenskaplig grund men Isak Skogstad ifrågasätter de pedagogiska teorier som är dominerande då den forskningen är av låg kvalitet. Läs hela debattartikeln här. 

Den svenska skolan behöver psykologin och hjärnforskningen för att ge evidensbaserade tvärvetenskapliga perspektiv och för att komplettera den existerande pedagogiska forskningen. Det skriver Jonas Olofsson, docent och lektor i psykologi vid Stockholms universitet i en debattartikel. “Så kan psykologin lyfta skolan” Modern Psykologi nr. 12/2016.