Sömn

Får du tillräckligt med sömn?

Tonåringar behöver mellan 9 och 10 timmars sömn varje natt. Hur många timmar sover du? Verkligheten är att ungdomar sällan får så mycket sömn som de behöver. Det är inte alla som har möjlighet att få så många timmar på grund av skolarbete, långa resor eller extrajobb och träning. Det är ändå viktigt att veta hur stort sömnbehovet är så att man kan räkna ut hur många timmars sömn som fattas när man fått för lite. Tror man att man bara behöver 8 timmars sömn och endast får 6 timmar en natt så blir ju sömnbristen ”bara” 2 timmar. Vet man att behovet är 10 timmars sömn så fattas ju hela 4 timmar och då är det lättare att förstå varför man kanske stöter på lite motgångar dagen efter. Många ungdomar brukar förlägga sin sömn till den senare delen av natten och istället sova längre på morgonen och till och med in på förmiddagen. Att gå och lägga sig för sent och sova för lite får konsekvenser

Tonåringar behöver alltså mellan 9 och 10 timmars sömn per natt. Det händer mycket tonåren när det gäller tillväxt och utveckling och därför behöver man sova mer. Det är viktigt att förlägga sömnen till rätt tid, det vill säga att inte vara uppe på nätterna och sedan ligga och sova hela förmiddagarna då risken är att återhämtningen blir sämre eftersom sömnen på morgonen och dagen lätt blir störd av avbrott. Du kanske kan känna igen dig i hur man bara efter en natts dålig sömn har svårt att fokusera, minnet sviker, man har huvudvärk och irriterar sig på allt och alla. Eftersom kroppen och hjärnan desperat försöker hålla en vaken krävs dessutom snabba kalorier och det är därför suget efter sötsaker och fet mat ökar när man sovit dåligt.

Vad händer när man sover?

En teori om sömnens...