Frågor & Svar

Jag har hört att åtta timmars sömn är vad som är normalt. Varför står det att man ska sova nio timmar när man är 16 år?

Åtta timmar är rekommendationen för vuxna. När man är 16 år växer man mycket och en av de saker som händer under sömnen är just tillväxt. Man brukar säga att tonåringar är inne i en andra tillväxtfas. Läs mer om det under sömnbehov.

Om man jobbar natt och sover på dagen så vänjer sig väl kroppen vid det. Det finns väl inget som säger att vi måste sova just på natten.

Vi människor, precis som alla levande organismer, har en kroppsklocka. Den regleras av sömn och matintag. De som jobbar natt styrs fortfarande av solljuset och av att de oftast äter sina huvudmål dagtid. Människans kroppsklocka är inställd på vakenhet på dagen och sömn på natten. Läs mer om det under dygnsrytm.

Jag har hört att skönhetssömn skulle finnas, är det sant?

När man har sömnbrist blir man trött och man kan få brist på må-bra-hormoner vilket gör att man kanske inte känner sig så glad. Någon som är pigg och glad ser vi oftast som snyggare än någon som är trött och ledsen. Man har sett i försök att människor uppfattas som snyggare då de sovit tillräckligt. Läs mer om det under länkar där du kan se en bild på en person som är utsövd på den ena bilden och har sömnbrist på den andra.

Min biologilärare pratade om att man kan äta vissa saker för att bli smartare. Minns inte vad det var, vet du vad hon menade?

Hon kan ha menat sådant som gör att man t ex får lättare att fokusera och minnas. Att äta till exempel banan kan hjälpa kroppen att tillverka signalsubstanser som gör att man t ex får lättare att koncentrera sig. Läs mer om det under mat – mat för hjärnan.

Om man nu är en orolig förälder, hur mycket kan barnen sitta med datorn?

Det går inte att säga vad som är lagom tid att sitta vid dator och mobil. Dr Hugo Lagerkrantz har kommit med några rekommendationer du kan titta på. En bra fråga att ställa sig är vad barnen inte gör när de sitter vid datorn, vad missar de? När datorspelandet går ut över annat ser jag det som ett problem. Läs mer om skärmtid.

Jag kan inte somna för jag ligger och tänker på allt jag måste göra. Har du något tips?

Att försöka lösa problem när man ska sova gör att man hamnar i beredskapsläge, på-knapp. När man ska sova behöver man vara i av-knapp. Under tips finns ett par saker du kan prova. Lämna stressorerna utanför sovrummet och gör avslappningsövningar. Försök också att minska stresspåslagen under dagen om det är möjligt.

Hur mycket tid framför dator är lagom för en 11-åring?

Det går inte säga ett antal timmar eller minuter för barn i olika åldrar. Skärmar i alla former stjäl tid från andra saker så den viktigaste frågan att ställa sig tycker jag är: Vad är det jag inte gör när jag sitter framför skärmen?

Börja med att lägga in tid för allt barnet, och ni, behöver och vill göra först. Sedan kan man titta på om det finns någon tid kvar för skrämtid. Professor Hugo Lagercrantz ger sina rekommendationer på skärmtid. Läs mer här.